Studenthemmet del två: världen i närbild

Saker man kan råka ut för/uppleva när man bor på studenthem för utländska studenter i Ryssland:

  • Att få lyssna på arabisk/turkisk/kinesisk/whatever musik när man inte vill.
  • Höra sina grannar på andra sidan väggen gräla på kinesiska när man vill sova.
  • Att träffa arga, ryska städerskor i korridoren på morgnarna.
  • Att efter en månad få en utskällning för att man inte har ett passerkort, trots att ingen dittills upplyst en om att man behöver ett sådant.
  • Att ens kläder luktar lätt av kinarestaurang, eftersom alla måste äta (och delvis laga mat) på rummen.
  • Att tvingas betrakta papperskorgar utan lock fyllda med toalettpapper nerkladdat med andra flickors bajs och mensblod när man går på toa.
  • Att bli bjuden på dejt medan man tvättar sina underkläder för hand (just när jag står och kramar vatten ur mina trosor vill jag gärna bli lämnad ifred).
  • Att överhuvudtaget väldigt sällan få vara ifred när man gör privata eller vardagliga saker som duscha, laga mat eller tvätta.
  • Att dessutom nästan aldrig få vara själv på rummet.

Jag har gjort en lista över fördelar också, men den är kortare:

  • Att ens rumskompis helt oombedd lagar en underlig soppa på typ hirsgryn och ger en när man har ont i huvudet.
  • Att då och då bli bjuden på marockanskt te eller kaffe från Syrien.
  • Att det alltid finns någon att prata med om man känner för det.
  • Att det alltid finns någon att fråga om man till exempel behöver få reda på hur man tar sig till Ikea.
  • Att någon annan städar toaletter och kök.

Slutsatsen blir ändå att jag är rätt glad att jag ska flytta härifrån snart. Till en sliten lägenhet i ett grått höghus på Karl Marx väg. Jag tror att det är lugnare där.

Detta inlägg publicerades i Studentliv och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar