Poppis med second hand

På grund av festivalen tillbringade jag en stor del av förra veckan med att springa runt i second hand-affärer. Jag behövde en varm jacka, regnkläder, regnstövlar och ett par varmare byxor. Att handla kläder på second hand visade sig vara minst lika populärt här som hemma. Vart man går springer man in i dem – och inte sällan lockar de med att de säljer europeiskt mode. Olga, som var den första Nizjnijbo jag träffade, och som tidigare bott i Sverige, sa lite ursäktande att second hand-butikerna här inte är lika stylish som till exempel Beyond Retro hemma. Enligt henne är intresset för vintage här stort och den som ville skulle kunna tjäna rätt bra på att importera vintagemode från Europa och sälja i Nizjnij Novgorod.

Själv var jag mer än nöjd med både utbud och pris. Jag lyckades tajma in ett par dagar när det var rea och hittade en hyfsat varm jacka och en klänning för ungefär 300 rubel (ca 70 kr) ena dagen. Då var det 60 procents rea. Ett par dagar senare kom jag tillbaka till samma butik. Då var det 90 procents rea. Och jag lyckades hitta en regnjacka av Helly Hansen-typ, regnbyxor och ett par varma, vanliga byxor för 104 rubel (ca 25 kr). Precis vad jag behövde.

Om någon skulle ha vägarna förbi:
Planeta Second Hand ligger nästan mitt emot järnvägsstationen Moskovskij Vaksal.
4 sesona ligger också nära Moskovskij Vaksal, men på samma sida. Följ bara vägen tillbaka mot Kreml (åt vänster om du står med ryggen mot järnvägsstationen) ungefär fyra minuter.
Dessutom finns det ett flertal mindre butiker utspridda lite överallt i staden. Även på marknaderna kan man hitta begagnade kläder.

Detta inlägg publicerades i Nizjnij Novgorod, Shopping i Nizjnij och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar