Nizjnij Novgorod visar upp sin bästa sida

Jag gillar när bra saker bara händer. Som hur jag hittade mitt boende här i Nizjnij Novgorod – genom att en tjej på studenthemmet, Jamina från Algeriet, gick runt och frågade alla andra tjejer om det var någon som ville bo tillsammans med hennes kompis. Jag var den enda som nappade. Det är jag väldigt glad för. Förutom att lägenheten inte har renoverats i något enda hörn sedan den byggdes, är det faktist ett helt okej boende. Området är trevligt med floden intill knuten, bra mataffär i grannhuset och gott om apotek, frisörer, skomakare och andra småaffärer längs gatan. Mina två grannar är också trevliga och lätta att komma överens med.

Genom Jamina, alltså samma tjej som satte mig i kontakt med min rumskompis Julia, har jag nu, hux flux, fått ett extrajobb. Två dagar i veckan ska jag lära ut engelska på en privat språkskola.  Jamina, som själv extrajobbar som lärare i franska och arabiska, frågade först min klasskompis från Venezuela om han ville jobba som engelsklärare. Han i sin tur frågade mig.

Jag började imorse och det var faktiskt riktigt roligt. Jag har bara två elever, båda vuxna och ivriga att lära sig. Jag får en dessutom en helt okej lön. Innan hade jag fasat för att gå upp tidigt på lördagmorgonen och åka ända ut till köpcentret Fantastika, där skolan ligger. Det är ändå rätt långt från där jag bor. Men lördag morgon visade sig vara tillfället att uppleva Nizjnij Novgorod från dess bästa sida. Inga trafikstockningar alls, sittplats på bussen, utsikt över bländvita floder i gryningen…

Språklärare på privatskolor verkar förövrigt vara det vanligaste yrket bland utlänningar i Ryssland. Träffade hur många som helst i Moskva. Språkskolorna där kräver oftast modersmålstalande lärare. Att locka oändliga mängder engelsmän och amerikaner till andra ryska städer är kanske inte realistiskt, så här duger det visst bra att även svenskar lär ut engelska. Språkskolor finns det i alla fall gott om även här, både lokala och filialer av mer rikstäckande. ”Min” skola finns bara i Nizjnij Novgorod än så länge och drivs av en kvinna som heter Alisa och hennes man.

Detta inlägg publicerades i Nizjnij Novgorod och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nizjnij Novgorod visar upp sin bästa sida

  1. Lars Lönnberg skriver:

    Trevlig läsning Åsa! Jag gillar din attityd ”Förutom att lägenheten inte har renoverats i något enda hörn sedan den byggdes, är det faktist ett helt okej boende. Området är trevligt med floden intill knuten, bra mataffär i grannhuset och gott om apotek, frisörer, skomakare och andra småaffärer längs gatan. Mina två grannar är också trevliga och lätta att komma överens med.”. Du verkar dessutom ha den attityden generellt när det gäller Ryssland, inte bara när det kommer till boendet. Det är inte vanligt bland bloggar och media i rapporteringen om Ryssland, vilket gör din blogg så himla trevlig att läsa. Du har hittat din nisch!
    Skulle vara så kul om du kanske kunde lägga in någon egentagen bild från Nizhni tillsammans med något blogginlägg också. Fortsätt med ditt fina bloggande. Ha det bra! Mvh/Lars

Lämna en kommentar