Kremls hemliga ingång

Jag insåg att jag inte ännu inte skrivit något om staden jag bor i. Det kommer, det kommer. Jag jobbar fortfarande på att få grepp om den. Borde egentligen inte ta så lång tid – för en stad med över en miljon invånare upplever jag att själva statskärnan är rätt liten.

Som ett litet smakprov kan jag i alla fall bjuda på lite topptopphemliga bilder tagna med min rätt kassa mobilkamera. Min nya bekantskap Katja, som gärna guidar runt besökande och nyinflyttade utlänningar, visade mig och ett par andra en hemlig ingång till ett av tornen i Nizjnij Novgorods Kreml. För den som inte vet – Kreml betyder ungefär borg eller befäst stadsdel. Den mest kända finns i Moskva. Men det finns en här också. Byggd för länge, länge sedan, restaurerad på 1950-talet. Besökaren får gå innanför muren, men inte upp i tornen. Men… det finns ett litet hål i den delen av muren som vetter mot floden Volga. Det kan man hasa sig igenom – och på andra sidan kan man stå upprätt och klättra upp för ett antal rejäla trappor högst upp i ett av tornen. Förbjudet såklart, så man måste passa sig så att ingen ser. Antalet ölburkar och krossade glasflaskor på marken antydde dock att vi inte var de första som varit där… Här är bilderna inifrån tornet:

 

Detta inlägg publicerades i Nizjnij Novgorod och märktes , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar