Nu ligger vi tre timmar före

Här i Ryssland är det numera sommar jämt. Eller i alla fall sommartid. Så nu är tidskillnaden gentemot hemma i Sverige tre timmar. Det vill säga, den som vill haffa mig på skype eller facebook på kvällen får se till att skynda sig hem från jobbet.

Det är president Medvedev som man ska skylla på – i år första året som ryssarna inte ställer om klockan när nätterna blir längre. Beslutet är fattat med hänsyn till befolkningens hälsa, typ, man ska inte störa den naturliga klockan – det är i alla fall den förklaringen jag har fått av några bekanta som mest tyckte det hela var ganska onödigt.

Min telefon och dator var inte med på Medvedevs noter och ställde om sig själva under natten till söndagen, så jag gick halva dagen och trodde klockan var mindre än vad den var. Även de digitala klockorna på stora promenadavenyn Bolsjaja Pokrovskaja verkar ha ställt om sig själva – åtminstone en av dem visade fortfarande gammaldags vintertid när jag passerade idag. Andra visade rätt tid, jag antar att de blivit ändrade manuellt.

Mer om president Medvedevs tidsmanipulationer kan man läsa här: Ryska kossor har fått evig sommar
Och här är en lång artikel på ryska om för- och nackdelar med den nya tiden:
Plus och minus med sommartid

Och ja, min flytt till nya hemmet gick lugnt och stillsamt till, och jag håller på för fullt att finna mig till rätta i lägenhet och bostadsområde och med nya lägenhetskompisarna.

Detta inlägg publicerades i Politik och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar